dinsdag 29 januari 2008

Miscommunicatie ....

Het kan ook bijna niet anders. De Fuji, waarmee we in Uganda gaan vliegen is een klein jaar geleden bij Aeroservice op Lelystad gekocht. Vervolgens is de Fuji overgevlogen naar Engeland, waar hij grondig onderhanden werd genomen. Daarna wordt de Fuji overgevlogen naar Uganda. Daar wordt hij in kanariegeel gespoten met de logo’s van de telecomklant en dan gaan we de opening van de telecomcampagne luister bijzetten, terwijl UB40 – ter gelegenheid van diezelfde opening – een spetterend concert in Kampala geeft.
Tot zover het plan. …

Dan nu de werkelijkheid. Het onderhoud heeft wat langer gekost dan gedacht, maar nu is het dan ook klaar. Ready to go, maar – daar komt de eerste spaak – de Engelse Rijks Luchtvaart Dienst geeft geen exportvergunning. Omdat blijkt dat het vliegtuig nog de Nederlandse registratie PH-PDZ heeft.
Een zenuwachtige Tim belt uit Uganda of ik eens kan informeren. Emma, de partner van Tim, probeert ze al de hele dag op de telefoon te pakken te krijgen en wordt van het kastje naar de muur gestuurd.

Na enig bellen begrijp ik dat de PH-PDZ inderdaad nog steeds eigendom is van Aeroservice. De eigenaar moet officieel om uitschrijving vragen en er de nodige centen bij insluiten. Ook moet het originele bewijs van inschrijving dan worden overlegd.
Aeroservice staat er een beetje van te kijken maar belooft onmiddellijk de benodigde aanvraag te zullen doen en het bijbehorende geld te storten. Tim zal het bewijs van inschrijving opsturen.
Dagen later vertelt Tim mij, dat het nu rond is en dat hij elk moment een fax van de Nederlandse Rijks Luchtvaart Dienst verwacht. Maar of ik toch even kan bellen hoever het er nu mee staat.

Het blijkt dat er helemaal niks is gebeurd. Er is een verzoek voor uitschrijving geweest, maar dat voldeed niet aan de eisen. Bovendien zat daar geen geld bij en het originele bewijs van inschrijving is ook nog niet binnen.
Aeroservice is opnieuw verbaasd, maar zal het verzoek op nog correctere wijze indienen. Het geld betalen ze, maar pas als Tim nog een laatste betaling gedaan heeft.
Tim zegt niet te weten waar het bewijs van inschrijving is.

Omdat de Fuji naar Engeland is overgevlogen, redeneren we dat het bewijs van inschrijving dan in Engeland moet zijn omdat je legaal niet vliegen mag zonder onder andere dat papiertje.
Daar wordt het gewraakte papiertje gelukkig uiteindelijk ook gevonden. Hij wordt per expresse naar de Nederlandse Rijks Luchtvaart Dienst opgestuurd. Ook de betaling aan Aeroservice wordt met de grootste spoed gedaan.
Nu moet het dan toch allemaal goed komen?

Geen opmerkingen: